Analiza danych dawniej i dziś – co się zmieniło?
Gromadzenie informacji o klientach i wykorzystywanie ich do tworzenia lepszych produktów i usług to od lat znana strategia. Kiedyś ten proces był powolny, ograniczony w zakresie i trudny do skalowania. Dlaczego? Ponieważ wymagał zebrania danych sprzedażowych czy przeprowadzenia ankiet wśród klientów. Niejednokrotnie pozyskane w ten sposób dane były mało obiektywne – dotyczyły wycinka stosunkowo niewielkiej liczby klientów bądź też ich analiza nie była przeprowadzana w odniesieniu do realnych potrzeb danej organizacji.
Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z pojawieniem się rozwiązań chmurowych i nowych technologii, które pozwalają firmom szybko przetwarzać i nadawać sens ogromnym ilościom danych. Produkty i usługi połączone z internetem mogą teraz bezpośrednio gromadzić informacje o klientach, w tym ich dane:
- osobowe i kontaktowe,
- dotyczące zachowań związanych z wyszukiwaniem,
- wyborem treści,
- formami komunikacji,
- wzorcami zakupowymi.
Po przeanalizowaniu przez algorytmy uczenia maszynowego oferta firmy może zostać automatycznie dostosowana do potrzeb klientów, tym samym realnie zwiększając szanse na sfinalizowanie transakcji.
Jak efektywnie analizować dane, by odnieść przewagę konkurencyjną?
Analiza danych za pomocą arkuszy kalkulacyjnych nadal często jest wykorzystywana przez firmy. Niestety jest to metoda obarczona dużym ryzykiem wystąpienia błędów. Wielu przedsiębiorców ma także problem ze spójnym przeprowadzaniem analiz danych pochodzących z różnych źródeł.
Rozwiązaniem problemu są nowoczesne systemy, takie jak Power BI. Dzięki nim zyskujemy możliwość efektywnej analizy danych w czasie rzeczywistym. To z kolei oznacza lepsze monitorowanie postępów w realizacji założonych celów biznesowych, zapewnia bieżący wgląd w informacje, pozwala na podejmowanie trafniejszych decyzji dotyczących obsługi klientów, finansów, logistyki, marketingu i sprzedaży.
Z pomocą Power BI możesz:
- łączyć dane pochodzące z wielu źródeł,
- tworzyć zaawansowane raporty i przedstawiać je w formie interaktywnych wykresów,
- współdzielić raporty z innymi członkami zespołu – także wtedy, gdy pracujesz zdalnie,
- monitorować na bieżąco kondycję firmy,
- zapewniać szybki przepływ informacji.
W nadchodzących latach ulepszanie oferty za pomocą danych klientów będzie warunkiem wstępnym pozostania w grze i może dać obecnym podmiotom przewagę nad nowymi graczami. Wybierając nowoczesne systemy do analizy danych, takie jak Power BI, zyskujesz już dziś szereg korzyści i tym samym możesz z optymizmem patrzeć w przyszłość.