Cyfrowa aktywność a analiza danych
Według raportu, przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów, swoją aktywność w sieci zwiększyło 54% użytkowników, z czego ok. 30% o ponad dwie lub nawet cztery godziny. Każdy z nich pozostawia po sobie olbrzymią ilość cyfrowych śladów, na podstawie których można przeprowadzić gruntowne badanie oraz interpretację preferencji i zachowań – przekładających się na konkretne decyzje zakupowe.
Wykorzystanie tego potencjału wymaga jednak wdrożenia specjalistycznych narzędzi do analizy danych biznesowych. Wciąż jest to w większości domena dużych przedsiębiorstw, aczkolwiek dostawcy rozwiązań są świadomi wzrostu zapotrzebowania również w średnich i małych przedsiębiorstwach. Stąd m.in. nacisk na rozwój rozwiązań typu self-service, z których najpopularniejszy jest obecnie Microsoft Power BI. Łączą one szerokie możliwości analityczne z uproszczoną w porównaniu do klasycznych systemów obsługą.
Wyniki sierpniowego sondażu tygodnika Computerworld wskazują, że mimo kryzysu związanego z pandemią aż 58% ankietowanych firm planuje utrzymanie lub zwiększenie wydatków na IT, a tylko 26% ich ograniczenie. Ponad 80% firm deklaruje, że jest w trakcie, już zrealizowała lub w najbliższym roku rozpocznie cyfrową transformację. Tylko 9% nie ma takich działań.
Wykorzystanie narzędzi analitycznych takich jak Power BI w okresie pandemii
Pandemia Covid-19, skutkująca powszechnym stosowaniem zasad „social distancing”, zmusiła zarządzających firmami do przyśpieszonego wdrożenia efektywnych metod telepracy oraz narzędzi udostępnianych z chmury obliczeniowej w modelu Software as a Service (SaaS). Jak nigdy wcześniej na znaczeniu zyskały platformy analityczne, wspomagające podejmowanie decyzji w oparciu o twarde dane i realne zdarzenia, a nie intuicję lub niejasne przypuszczenia. Jest to szczególnie istotne w czasach niepewności, gdy większość klientów dwa razy obejrzy każdą złotówkę przed jej wydaniem. Nie da się już działać „po staremu” i oczekiwać satysfakcjonujących rezultatów – generowanie raportów w excelu raz w miesiącu lub rzadziej daje bardzo złudne poczucie kontroli nad sytuacją.
Wdrożone przez wiele firm narzędzia klasy Business Intelligence, takie jak Power BI, usprawniły kompleksową analizę informacji w czasie rzeczywistym oraz umożliwiły przejrzyste i czytelne raportowanie. Wszystko to dzięki zebraniu w jednym miejscu danych z różnych źródeł i w różnych formatach, ich zautomatyzowaną „obróbkę” oraz łatwe udostępnianie wyników – zarówno współpracownikom, jak i partnerom biznesowym – w postaci czytelnych tabel, wykresów i wskaźników na różnych poziomach szczegółowości.
Idealnym podsumowaniem znaczenia analityki biznesowej w „czasach zarazy” (i nie tylko) może być cytat z liczącego kilka tysięcy lat dzieła „Sztuka Wojny” chińskiego generała Sun Tzu:
„Zwyciężają ci, którzy z wyprzedzeniem przeprowadzają w swojej kwaterze kalkulacje, uwzględniając jak największą liczbę czynników. Pobieżne kalkulacje oznaczają porażkę. A co dopiero ich brak!”.