Magic Quadrant Gartner 2021 – wyniki badania
Ukazała się kolejna edycja raportu Magic Quadrant, którą corocznie przygotowuje Gartner na temat dostępnych na rynku rozwiązań Business Intelligence. Podobnie jak w poprzednich latach, także i teraz liderem została firma Microsoft. Skąd kolejne wysokie notowania na podium? Firma ta ma ogromny zasięg rynkowy dzięki pakietowi Microsoft Office oraz wszechstronnej i wizjonerskiej „mapie drogowej” produktu. Microsoft zapewnia lepsze i łatwiejsze przygotowanie danych, ich wizualizację, możliwość prezentacji w formie interaktywnych dashboardów oraz rozszerzoną analitykę danych w Power BI.
Co ważne, Microsoft co tydzień publikuje aktualizacje chmurowej usługi Power BI, która w 2020 roku została wzbogacona o setki zupełnie nowych funkcji. Warte uwagi dodatki obejmują więcej rozszerzonej analityki w formie doświadczeń opartych na sztucznej inteligencji, w tym inteligentne narracje (NLG) czy możliwość wykrywania nieprawidłowości dla niestandardowych wizualizacji.
Jakie silne strony Power BI wskazał Gartner?
Zgodność z Office 365 oraz Teams
Włączenie usługi Power BI do usługi Office 365 E5 sprawiło, że wiele firm zaczęło z niej korzystać. Dodatkowo na znaczeniu w okresie pandemii i szybkiego wzrostu popularności pracy zdalnej zyskała integracja Power BI z Microsoft Teams. Jak wskazują specjaliści, usługa Power BI jest teraz często rozważaną opcją także wśród klientów firmy Gartner podczas wyboru platform BI.
Relacja „Price/ Power”
Rozwój usługi Power BI drastycznie obniżył cenę narzędzi na rynku platform BI od czasu jej uruchomienia. W tym przypadku jednak niska cena nie oznacza ograniczonej funkcjonalności. Usługa Power BI dostępna w chmurze jest niezwykle bogata w swoje możliwości, które obejmują zestaw rozszerzonej analizy i zautomatyzowanych funkcji ML. Usługi oparte na sztucznej inteligencji, takie jak analiza tekstu, opinii i obrazów, są dostępne w usłudze Power BI Premium i bazują na możliwościach platformy Azure.
Plany rozwojowe produktu
Microsoft nadal inwestuje w szeroki zestaw wizjonerskich możliwości i integruje je z Power BI. Obecnie 80 000 klientów korzysta z usług AI we wdrożeniach Power BI, a Microsoft nadal zachęca do korzystania z nich w skali, na przykład poprzez zastosowanie opartej na ML automatycznej optymalizacji zmaterializowanych widoków w usłudze Azure Synapse (a wkrótce także w innych źródłach danych, w tym Snowflake i Redshift) w celu automatycznego dostosowania wydajności zapytań.
Dlaczego firmy wybierają Microsoft Power BI?
Jak wynika z przedstawionego przez Gartner raportu, system Power BI pomógł już ponad 250 000 organizacjom, w tym 97% z listy Fortune 500 w rozwijaniu ich kultury danych. Coraz więcej firm w większym stopniu standaryzuje usługę Power BI i tym samym umożliwia wszystkim osobom pracującym w ich organizacji podejmowanie decyzji opartych na danych.
Wśród kluczowych czynników, dla których firmy decydują się na wdrożenie Microsoft Power BI znajdują się:
- możliwość integracji z Excel i Microsoft Teams,
- opcja agregacji danych z dowolnego miejsca dzięki setkom wbudowanych konektorów z Power Query,
- szybkie budowanie inteligentnych systemów dzięki Power BI + Microsoft Azure Synapse Analytics,
- możliwość intuicyjnego przejścia od wglądu do działania dzięki Microsoft Power Platform,
- wysoki poziom ochrony utraty danych dzięki Microsoft Information Protection i Microsoft Cloud App Security,
- bazowanie na wiodącej w branży technologii AI, która pomaga szybko znaleźć odpowiedzi na nurtujące użytkowników biznesowych pytania,
- najlepsze w swojej klasie doświadczenia mobilne dzięki Power BI Mobile,
- dojrzałość chmury, która jest jedną z największych i najszybciej rozwijających się chmur BI,
- nastawienie na innowacyjność – nowe funkcje wprowadzane są co tydzień na podstawie opinii zebranych od użytkowników,
- zdywersyfikowane warianty rozwiązań BI dostępne dla firm z różnych branż oraz o różnej wielkości.
Platformy analityczne i biznesowe charakteryzują się łatwą w użyciu funkcjonalnością, która obsługuje pełen przepływ danych – od przygotowania aż po wizualizację i udostępnianie. Nic więc w tym dziwnego, że stale zyskują one na popularności.