Analizuj dane w swoim sklepie internetowym z Power BI

Z raportu opublikowanego przez Bisnode wynika, że liczba e-sklepów wzrosła w Polsce z 21,7 do 29,1 tysięcy w latach 2013-2017. Kolejne lata okazały się równie pomyślne. W 2019 roku odsetek osób kupujących online wyniósł 62%, co oznacza wzrost o 6% w porównaniu do roku 2018 oraz 8% w odniesieniu do roku 2017%. Czy sklepy internetowe nadążą za rynkowym popytem? Czy odpowiednia analiza danych może pomóc w prowadzeniu e-biznesu? O tym przeczytacie w naszym artykule.

Co ma wpływ na rentowność sklepów internetowych?

E-konsumenci cenią zakupy w sklepach internetowych przede wszystkim za większe możliwości wyboru produktów w porównaniu do sklepów stacjonarnych, a zakupy w nich oceniają jako wygodniejsze, łatwiejsze i tańsze. Przyciąga ich dostępność asortymentu 24h/7, darmowe dostawy, możliwość porównywania cen czy poznania opinii innych klientów. Dziś kwestie te nabierają jeszcze większego znaczenia, gdy w dobie koronawirusa mamy ograniczone możliwości realizacji zakupów w sklepach stacjonarnych.

Trzeba jednak pamiętać, że bez odpowiedniego przygotowania sklepu internetowego ciężko jest wypracować zyski na satysfakcjonującym nas poziomie. Dla kupujących znaczenie ma kilka kwestii. Liczy się tu zarówno aspekt techniczny dotyczący funkcjonowania witryny, jak i odpowiednie zatowarowanie, sprawna obsługa klientów czy przemyślana strategia promocji.

 

Power BI – usprawnij analizę danych w sklepie internetowym

Analiza danych w e-commerce odgrywa bardzo ważną funkcję. Daje ona możliwość oceny sytuacji finansowej firmy, a także wgląd w zachowania użytkowników, ułatwia śledzenie ruchu w witrynie, pomaga w wyborze odpowiedniego asortymentu i usprawnia obsługę klienta. Na podstawie danych analizowanych w Power BI możemy:

  • Poznać lepiej odbiorców naszych produktów i usług,
  • Wskazać najcenniejsze źródła ruchu w sklepie internetowym,
  • Optymalnie dopasować kanały promocji do potrzeb nabywców – pomocny będzie w tym system Power BI Sales and Marketing Analytics by EBIS,
  • Usprawnić proces zatowarowania,
  • Wytypować produkty, które generują największy zysk,
  • Zredukować do minimum problem porzucania koszyków.

Aby analiza danych w Twoim sklepie internetowym przebiegła prawidłowo, bardzo ważne jest odpowiednie zagregowanie i posegmentowanie posiadanych danych. Tu z pomocą przychodzi system Power BI. Pozwala on na trzymanie w jednym miejscu wszystkich danych dotyczących posiadanego e-commerce. Dane te mogą pochodzić z systemu CRM, z systemów do e-mail marketingu, arkuszy xls, danych generowanych przez działy sprzedaży czy obsługi klienta. Dane te są odpowiednio segmentowane i następnie przedstawiane w formie przejrzystych i interaktywnych raportów. Co ważne, są one dostępne dla wszystkich uprawnionych do tego osób, niezależnie od miejsca i czasu. Power BI nie wymaga od użytkowników zaawansowanej wiedzy technicznej – wbudowana funkcjonalność „przeciągnij i upuść” znaczenie upraszcza analizowanie nawet dużych zbiorów danych.

 

Jakie dane pomoże Ci analizować Power BI?

Power BI daje kompleksowy wgląd w kondycję całego sklepu internetowego. Dzięki analizie danych w tym systemie otrzymasz informacje na temat:

Wyników ze sprzedaży – dokonasz analizy poziomu cen czy sprzedaży towarów (także per SKU), określisz udział w rynku, porównasz się do konkurencji.

Skuteczności kampanii promocyjnych – otrzymane z analizy danych informacje pomogą Ci określić ruch użytkowników w witrynie, źródła ich wejść, aktywność w mediach społecznościowych, a także pomogą w ratowaniu porzuconych koszyków.

Finansów firmowych – analiza danych w Power BI wspiera śledzenie przepływów pieniężnych, należności oraz zobowiązań, co daje Ci stały wgląd w sytuację finansową Twojego e-commerce i zwiększa zdolność reagowania na ewentualne sytuacje kryzysowe.